Sunday 29 December 2013

Kehidupan Selepas SPM Tak Seperti Yang Dijangkakan


Assalamualaikum.


Macam mana aku bole buang masa hapdate blog. Aku sepatutnya BACA & BELAJAR buku undang-undang. Tapi aku rasa malas nak mampus nak buat benda-benda yang kena membaca ni. Sejak-sejak ni aku rasa aku tak berperasaan sangat. Ada perasaan tapi tak semegah sebelum ni. Semua aku buat tak bersemangat. Hanya Allah je tau macam mana keadaannya tu. Diri aku memang kat rumah. Tapi roh jiwa aku dah pergi jauh jauh dari sini. Aku rasa aku sekarang nak pergi jauh-jauh-jauh dari sini.

Sebenarnya aku nak kerja babe nak duit. Haduii dapat kerja biasa-biasa pun tak ape la. Asalkan aku berduit next month. Sebab aku dah janji dengan diri aku nak beli camera dengan duit hasil dari aku sendiri. Lepas tu boleh simpan-simpan nak bawak pegi backpack. Hmm. Tapi semua angan-angan tu berubah lepas semua tempat aku mintak kerja even kedai jamu paling cikai kat Kluang ni pun tak de kerja kosong. Kadang-kadang aku rasa tertipu sangat. Kedai tu kadang tampal, JAWATAN KOSONG 17 AND ABOVE. Then, bila aku tanya, jawapannya: takde la. nak budak lapan belas tahun je. See, kan aku dah habaq, aku ni ditipu. Aku nak backup diri aku pun tak mampu la. Hmm. Aku pelik la kawan-kawan aku senang je dapat keje. Masalahya mintak sekali je, aku? mintak entah lebih sejuta kali la kalau aku tak silap. satu pun tade. Kenapa ekk? Aku pelikk la. Kenapa kalau aku kerja, aku buat kedai kau tak laku ke? Gahh! Aku pun memerlukan wang. Duduk rumah, sapa nak bagi duit kat aku. Kalau la duduk goyang kaki tengok tibi sambil makan ubi jatuh jongkong emas seketul-seketul tape jugak.

Entah, mungkin sebab tu aku ni dah macam tak berapa nak ada perasaan la agaknya. Kalau sebut ea ada kerja kosong. Aku terus cakap ala bukannya dapat pun. Bukan aku tak usaha, aku usaha dah. Macam-macam aku dah buat. Hmm. Kalau aku tak kerja, aku takde duit. Kalau takde duit, aku tak dapat kumpul duit. Kalau tak kumpul duit, aku tak dapat backpacking dengan family aku and tak dapat beli camera. brrrr. My mom dah ingatkan dah kalau takde duit, Ayah tak nak sponsor kalau nak backpacking lagi. Ya Allah, aku perlu buat apa lagi, untuk buat aku ni dapat kerja la. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Aku terasa bodoh sangat duduk tak buat apa-apa kat rumah. Aku tak suka la keadaan macam ni. Ya Allah, Kau Maha Mendengar.

Kalau aku tak kerja, maka aku isytiharkan angan-angan hanya tinggal angan-angan bagai habuk di tepi jalan dilanggar lori, kereta dan trellar. Masalah ni dah sama besar dengan result SPM nanti!

NOTE : Sabarlah wahai diri, INI SEMUA DUSTA SEMATA!

No comments: